Edese Piet

Er zijn in Nederland grote groepen mensen die tegen immigratie zijn. Dat kan. Wat ik dan wel weer raar vind dat diezelfde groep staat te juichen als er boten vol met immigranten het land binnen willen komen rond 5 december. Ineens is de immigrant de beste vriend van de Nederlander en dat is vreemd. Opvang in de regio is niet meer van toepassing; de komst van immigranten is ineens meer dan welkom. Ze komen dan ook niet met lege handen en gaan weer weg na een paar weken. Dat helpt met de acceptie blijkbaar.

“Ah mooi!” Dacht ik, toen het boerkaverbod werd ingevoerd. “Dan zijn we ook van die Zwarte Pieten-discussie af.”. Het belangrijkste argument tegen de boerka is het niet herkenbaar zijn van de identiteit van de draagster. Of de drager natuurlijk want dat weet je door zo’n boerka maar nooit.

Dat geldt ook voor Zwarte Piet. Die is niet zomaar zwart. Dat doet Piet om onherkenbaar te blijven. Ik snap dat. Het is natuurlijk niet fijn om als niet-Zwarte Piet herkent te worden door je buurmeisje. Dan is de magie er snel van af. Piet ken je niet en daarom schminkt hij of zij zich zwart. En dat werkt.

Maar niet alle Zwarte Pieten zijn vrienden. Even googelen op Zwarte Piet + overval levert je meer dan 360.000 resultaten op. Dat is tien keer zoveel als boerka + overval dus dat lijkt me wel een dingetje. Overigens snap ik als geen ander dat het aantrekkelijk is om je onherkenbaar te maken. Handig, zeker als je een overval wilt plegen en wat dat betreft scoren Zwarte Pieten beter dan de boerkadraagsters. Dat lijkt me een goede reden om de tijdelijke Zwartepietisering van de samenleving aan het einde van het jaar te stoppen. Het argument tegen de boerka lijkt zich vooral te keren tegen de kindervriend: sluit de grenzen!!

Daarnaast worden sommige mensen nogal gekwetst door Zwarte Piet. Omdat hij zwart is. Maar vooral door de uitvergroting van het negroïde aspect door Zwarte Piet enorme oorbellen in z’n oren te hangen en de lippen nogal opzichtig te stiften. Sommige Pieten meten zich daarbij een nogal vreemd accent aan en dat zorgt voor een gevoel van discriminatie bij mensen met dezelfde huidskleur als Piet.

Ook schijnt de figuur van Zwarte Piet associaties op te roepen met slavernij. Dat snap ik dan wat minder. Sinterklaas komt van oorsprong uit Myra, Turkije. Dat stond niet echt bekend als een centrum van de slavenhandel. Bovendien blijkt Sinterklaas, inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd bereikend, een wat suffige oude man wiens organisatie vooral geleid door slimme en snelle Pieten, die de hele logistiek gesmeerd laten lopen en de drijvende kracht zijn achter de multicultinational.

Nou word ik ook wel eens gekwetst. En dan nijg ik er ook naar om degene die mij kwetst zo snel mogelijk de Noordzee in te kieperen. Maar dat gevoel ebt meestal snel weer weg: ik ben zelf ook wel eens degene die kwetst. Zo gaat dat in een samenleving. En ik vind Zwarte Piet leuk. Ik ben ermee opgegroeid dus van mij mag hij blijven. Blijven komen. Met de boot op vijf december bedoel ik.

Ik weet het dus niet zo goed met die Piet. Gelukkig hebben we dan een groep van wijzen, de morele kompassen van de Edese maatschappij die mij de weg wijzen: het college en de gemeenteraad. Ze weten van gekkigheid niet hoe ze bij ieder groepje van grote gemeentes aan moeten pikken. Ede wil meetellen. Ede is groot. Ede doet mee!

Dan mag je verwachten dat je als gemeente ook een keuze maakt in het Zwarte Pietendilemma dat Nederland teistert. Als je een grote broek aantrekt als gemeente dan vraagt dat ook om gedrag dat daarbij past. Dus spreek jezelf eens uit: gaan we in Ede door met een beste gekke traditie of gaan we door met het beledigen van mensen die zich misschien wel wat snel gekwetst voelen?

Of durven jullie niet? Is er iets nog belangrijker dan de komst van Zwarte Piet…de komst van de verkiezingen?

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *