De bestuurder van de auto wist een binnendoorweg vanaf het dorpshuus aan de Bergstraat naar de Appie, de XL. Dan rijd je over prachtige gladde wegen rondom het raadshuis en over de Klinkenbergweg met een schitterende nieuwe rotonde. Ja, bezoekers zullen onder de indruk zijn van ons welvarende en goedverzorgde Ede!
Neem bezoekers dan niet mee naar de Albert Heijn via Ede-Zuid. Dan moet je namelijk over de Vening Meineszstraat. Ik moet bekennen dat ik Vening Meinesz niet kende dus ik heb hem even opgezocht. Het was een Nederlandse geofysicus en zijn verdiensten liggen in het bedenken van een methode om zeer nauwkeurig te zwaartekracht te meten. Volgens Wikipedia.
En dan snap je ineens waarom de Vening Meineszstraat de Vening Meineszstraat heet. Er is daar duidelijk een zwaartekracht experiment gaande: op de ene kant van de Veningstraat liggen klinkertjes, aan de andere kant asfalt. Na een paar honderd meter wordt dat omgedraaid. Spannend! Als je daar overheen rijdt dan wordt de zwaartekracht wordt inderdaad behoorlijk op de proef gesteld. En vooral mijn eigen zwaartekracht.
Ook al rij je daar maar 20 of nog minder, je wordt volledig door elkaar geschud. Er begonnen lichaamsdelen te trillen die jarenlang niet in beweging waren geweest. Ik denk dat de Python in de Efteling jaloers is op de Vening Meineszstraat in Ede. Wat een ‘sensatie’. Het schijnt dat de Vening Meineszstraat is afgekeurd als mountainbikeroute; te veel risico.
Ga je eenmaal het hoekje om, letterlijk dan, dan is ook het asfalt een uitdaging geworden. Scheuren, bobbels en hobbels die worden veroorzaakt door die loodzware vrachtwagens vol met Appelsientje. van Riedel. Je komt volledig geradbraakt aan bij de supermarkt waar je even moet controleren of al je genitaliën er nog aanzitten.
Kwam je van de andere kant, die van de Keesomstraat, dan was er nog extra spanningselement toegevoegd. Er stond daar een container boordevol bouwafval en de hoek van die container was drie centimeter van de weg geplaatst. Je zou daar nog iets van reflextoren op kunnen plakken maar dat was niet gebeurd waardoor de uitdaging ’s avonds nog groter werd. Was je op de fiets dan moest je uitkijken want je werd zo in die container gelanceerd. Ik heb niet durven kijken hoeveel ongelukkigen daar al tussen het bouwafval lagen maar het zou kunnen dat daar een aantal vermissingen zijn opgelost. Levensgevaarlijk dus. De container is na een half jaar verblijf afgelopen week eindelijk weggehaald.
Er is geen weg in Ede die er zo verlopen en afgetakeld uitziet als deze. Kan dat nou niet anders?
Ja, dat kan anders. De Vening Meineszstraat zou bijvoorbeeld helemaal opnieuw geasfalteerd kunnen worden maar dat kost geld. En geld voor de andere kant van het IJzeren NS gordijn, Ede-Zuid dus, geeft de gemeente liever niet uit.
Misschien dat Riedel, die jaarlijks een half miljard liter Veluwsch grondwater voor nop uit de grond pompt de knip trekt maar die kans lijkt me nog kleiner dan dat de gemeente Ede iets doet. We zullen dus moeten wachten totdat alle gebouwen aan Vening Meineszstraat volledig zijn vervallen, een projectontwikkelaar de boel sloopt en er nieuwe betonnen dozen worden gebouwd met daarin appartementen voor Edese jongeren vanaf € 595.000. Vrij op naam, dat wel. Maar dan ligt die spiegelgladde weg er binnen no time.
Tot die tijd, schudden maar!
Ook zo’n aardige: af en toe steekt de gemeente ergens wel een zakje geld in, en eindig je met een redelijk geplaveid of geasfalteerd fietspad. Maar kijk niet raar op als de boel na vijf minuten al weer opengegooid wordt door Liander of een willekeurige aannemer of hovenier die iets ondergronds moeten doen. Wordt uiteindelijk afgedekt met een verzameling stoeptegelbrokken en na een half jaar is het prachtige nieuwe fietspad weer de zelfde rugwervelverziekende abortusopwekkende hobbelwildernis geworden.
Menige edese fietser ervaart dit hobbelprobleem in de fietsroutes die worden aangelegd om de snelheid te remmen. Voor zijn eigen veiligheid?????
Ik geef twee voorbeelden:
Het fietspad Spoorpad bij de kruising met de Kerkweg. Na de sluiting van de spoorovergang werd een diepe rand aangelegd om de fietser te remmen bij deze nu rustige T – kruising.
Een soortgelijk richel ligt op de Brigadelaan bij no 50 dat het verkeer fietsend richting Simon Stevin moet afremmen. Werkt idd de fietsers en de enkele auto met bestemming Compagnie rijden over het trottoir.
Het fietsbeleid in Ede staat op papier maar de wegontwerpers hebben het te druk met gladde auto routes om te lezen.