2001: Na 36 jaar Fryslân, nu als kakelverse inwoner van Barneveld, op een zekere dag de trein genomen naar wat als Ede-W* op de borden staat vermeld. Bij het eindpunt maar eens uitgestapt. Verderop waren wat horecazaken te zien. Verder lopend in die richting in de zekere veronderstelling dat spoedig het historische stadscentrum van W* bereikt zal worden. Maar niets van dat alles. Het bleek uiteindelijk slechts het troosteloze aanzicht van de ‘kop van de Parkweg’ in Ede te zijn. Naïeve ik…
2007: Een lot uit de loterij gewonnen. Ik mocht mij voortaan ‘Edenoar’ gaan noemen. Een sterk gevoel van in het ‘beloofde land’ te zijn. Maar als ik dan toch met een pistool tegen mijn hoofd gedwongen wordt een piepklein minpuntje te noemen aan Ede dan is dat toch wel dit Ede-W* debacle. Je hebt toch ook geen station Lunteren-Wekerom of Barneveld-Kootwijkerbroek? Plaatsen die daar ter plekke in geen velden of wegen te zien zijn en waar dus nul-komma-nul spoorverbinding mee is…
2021: Op 31 maart is een mijlpaal bereikt in de aanbestedingsprocedure voor het project Spoorzone Ede. Het contract voor de bouw van het nieuwe station en spoorinfrastructuur is gegund aan aannemerscombinatie EdeSpoort, bestaande uit Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen. De gunning luidt de bouw in van een geheel nieuw en modern station, waar prettig reizen en verblijven voorop staat (aldus een citaat uit een recent gepubliceerd persbericht)…
Als alles volgens plan gaat zal het geheel vernieuwde treinstation in 2024 klaar zijn. Maar mijn grootste angst is dat de naamgeving onveranderd gehandhaafd gaat worden. Met een naam als station Ede-Parkweg, Ede-Klinkenberg, Ede-Spindop of met datzelfde pistool tegen mijn hoofd zou ik zelfs met… (slik) Ede-WFC kunnen leven. Maar kies wel a.u.b. iets dat in de nabije omgeving echt daar aanwezig is. Ik pleit daarom nu zondermeer voor onmiddellijke actieve euthanasie op dat W*…
Mochten ze daar werkelijk aan dit achtervoegsel hechten dan moeten ze maar eens flink in de buidel tasten. Laten ze dan maar eens op geheel eigen kosten het spoortraject tussen W* en Ede in volle glorie herstellen. Laten ze dan maar eens historische tijden doen herleven door stoomlocomotief Bello te reanimeren en nieuw leven in te blazen. Alleen op die voorwaarde. Zo niet, dan tijdig een andere naam introduceren en roep ik nu heel luid: Station Ede-Zonder-Wéé-Is-Oké…
Roept U dat nu ook met mij mee?
Het is het clubje incapabelen van prorail en de gemeente dus eindelijk gelukt om een aannemer te vinden die het sterk verssoberde ontwerp mogen gaan uitvoeren. Hoera! Miljoenen euros zijn al verloren gegaan naar de diepe zakken van louche ingenieursbureaus, externen en ambtelijke potverteerders en nu mag de aannemer zijn kas gaan spekken door te gaan zoeken naar een boel meerwerk en de boel verder te besodemieteren. Wat levert het op? Een houten kap die over 30 jaar is weggerot, en 0 zonnepanelen. Wat een gaaf land toch!