Het is denk ik voor u geen geheim dat het schrijven voor EdeDorp, in het proces om economisch iets vooruitgang te boeken, een uiterst nutteloze exercitie is. Om zo nu en dan toch iets van ‘zakgeld’ voorhanden te hebben ben ik aangewezen op een geheel andere bron van inkomsten. Een uitgelezen mogelijkheid is dan ook het innen van statiegeld. Nu hoor ik u van ver al diep zuchten dat dit een sigaar uit eigen doos betreft!
Dat is deels waar maar door mijn nevenactiviteit als ‘zwerfafvalconsulent’ kom ik in het bezit van flesjes en blikjes waarbij door mij vooraf geen financiële input heeft plaatsgevonden. Toch heb ik als de nieuwe rechtmatige eigenaar de mogelijkheid om het door een ander al geïnvesteerde bedrag te innen. Afgelopen zaterdag was het dan ook de ‘XL-Payday’ voor mij. Hier volgt een impressie van hoe dat ging:
- Wachten in lange rij voor statiegeldautomaat 1.
- Machine slaat al na geringe invoer op tilt.
- Klant 1 meldt mij dat deze automaat dit gedrag vaker vertoont.
- Druk op groene knop voor ontvangst bonnetje 1.
- Personeelslid 1 hiervoor benaderd.
- Er gebeurt vervolgens heel langdurig helemaal niks.
- Personeelslid 2 hiervoor benaderd. Deze zegt toe de zaak te gaan behartigen.
- Er gebeurt vervolgens heel langdurig helemaal niks.
- Personeelslid 2 meldt dat niemand aanwezig is om het euvel te verhelpen.
- Besluit uit te wijken naar andere machine.
- Wachten in lange rij voor statiegeldautomaat 2.
- Aantal flesjes/blikjes en leeg bierkrat invoeren.
- Machine zegt laatste niet te accepteren.
- Druk op groene knop voor ontvangst bonnetje 2.
- Personeelslid 3 hiervoor benaderd. Is behulpzaam. Geeft gratis leeg flesje om in krat te plaatsen. Dezelfde persoon doet daarna diepgaand technisch onderzoek naar falen van statiegeldautomaat 1.
- Klant 2 verleent mij voorrang.
- Wachten in lange rij voor statiegeldautomaat 2.
- Krat invoeren.
- Druk op groene knop voor ontvangst bonnetje 3.
- Enkele aankopen doen.
- Bij zelfscankassa boodschappen en bonnetjes scannen.
- Apparaat zegt maximaal 2 bonnetjes te accepteren!
- Personeelslid 4 hiervoor benaderd. Verwijst mij door.
- Wachten in lange rij voor servicebalie
- Personeelslid 5 keert mij bonnetje 3 contant uit (1,05 euro).
- Zie klant 3 in de verte naar auto lopen.
In die laatste persoon herken ik dan ook de voltallige directie van EdeDorp. Zou Douwe Meijer hier dan ook net wat zakgeld hebben gescoord? Ik analyseer intussen de tijd en energie die het inleveren mij nu heeft gekost en wat het uiteindelijk heeft opgeleverd. Mijn eindconclusie is dan ook dat het rendement van deze onderneming kwalitatief uitermate teleurstellend van aard is geweest.
Ik voel opeens de parallel met wat binnen EdeDorp ook vaak aan de orde is. De columnisten willen over bepaalde zaken informatie inwinnen bij gemeente Ede. Maar dat blijkt dan een proces te zijn waarin de voortgang over verschillende bureaucratische schijven, regelgeving en lange wachttijden voor een stroperige uitkomst zorgen. Uiteindelijk resulteert het geheel vaak in een nietszeggend zwartgelakt WOO-verzoek.
De enige troost in deze beide gevallen is dan wel weer de gedachte dat er in ieder geval weer een aantal mensen, zowel bij de AH als de gemeente Ede aan het werk zijn gehouden. Ik zie het maar als een sociale daad dat aan dit ‘klein leed’ kleeft. Het houdt mij in ieder geval en mijn collega’s bij EdeDorp voorlopig wel weer op de been vermoed ik…