Aflevering 2 in de serie columns over onveilige verkeerssituaties in Ede. Deze serie schrijf ik niet alleen om verkeersgebruikers te waarschuwen, maar ook in de hoop dat autoriteiten meelezen en iets gaan doen aan die onveilige situaties. Dat laatste moet dan voorkomen dat er (nieuwe) slachtoffers vallen of vermijdbare ongelukken gebeuren.
Ter hoogte van het einde van de Amsterdamse weg is over de N224 een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. Niet zo lang geleden is deze gereconstrueerd om de veiligheid te bevorderen. Prima dat de gemeente inzag dat de oude situatie gevaar opleverde en heel goed dat een reconstructie is gepleegd.
Voor wandelaars en fietsers is het stoplicht verplaatst naar de kant van het Slijpkruikpark. En de aansluiting vanaf de bebouwde kom en die naar park Kernhem zijn verbeterd.
Echter, als je vanaf de kant van de bebouwde kom wilt oversteken als voetganger moet je om in park Kernhem te komen maar liefst zes verkeersstromen trotseren. Je bent gefocust op de belangrijkste: de twee autostromen van links en rechts. Deze worden beveiligd door een met de hand te bedienen stoplicht. Uitstekend natuurlijk. Maar om bij de handknop te komen moet je een onbeveiligd fietspad over waarbij fietsers van twee kanten kunnen komen. Aan de overkant is dit weer het geval. Snel lopend om tijdens het groene licht de ronkende auto’s te passeren, kan het zijn dat je snel rechtdoor rijdende fietsers mist.
Deze situatie is gevaarlijk, vooral voor overstekende wandelaars omdat ze ten onrechte in de veronderstelling kunnen verkeren dat de kust voor alle zes verkeersstromen veilig is, terwijl het groen alleen maar de twee autostromen regelt. Bovendien is er voor fietsers die moeten wachten voor het stoplicht krap ruimte ten opzichte van de rechtdoor gaande stroom. Aan de overkant is de ruimte voor de haaientanden ook te krap wat gevaarlijk is bij drukte.
Deze situatie zie je op de foto links.
De gevaarlijke situatie is op te lossen door het stoplicht ook de fietspaden te laten reguleren, of duidelijker waarschuwingstekens aan te brengen op de wandel- en fietspaden.
In bovenvermelde reconstructie is ook meegenomen de wandelroute vanuit Doolhoflaan en de oversteek richting bebouwde kom. Er is een hekwerkje gekomen en een wandelpad langs de Kernhemseweg naar het genoemde stoplicht. Heel fijn dat de oude situatie hierdoor is verbeterd. Wat echter hierbij over het hoofd is gezien, is de oversteek vanaf de boskant richting stoplicht. Deze is in de bocht gelegen en onoverzichtelijk. Van twee kanten kunnen auto’s komen en deze rijden op dit punt vaak hard. Wandelaars zijn nog met hun hoofd in het bos, zijn in gesprek verwikkeld met hun metgezel, of hebben hun oog gericht op de beveiligde oversteekplaats aan de overkant. Of op de recreatieve wegwijzer met attracties aan de overzijde. En dan scheurt een auto om de onbeveiligde hoek. Levensgevaarlijk!
Deze situatie zie je op de foto rechts.
Deze onveilige situatie is vrij gemakkelijk aan te pakken door de snelheid van het gemotoriseerd verkeer eruit te halen door middel van waarschuwingssignalen en verkeersdrempels.
Volgende keer twee andere gevaarlijke verkeerssituaties.
George Knottnerus