File Klinkenbergerweg: 21 kilometer

Het ene onderzoek zegt 60%, het andere onderzoek zegt 70% dus laat ik maar precies in het midden gaan zitten: 67% van de mensen gaat met de auto naar het werk. Dat klinkt niet heel belangrijk voor Ede. Maar dan nu het WFC. Volgens de wethouder komen er dankzij het WFC 9.000 arbeidsplaatsen bij in Ede. Ik zou niet weten waar we die mensen vandaan moeten halen. Er wordt in Ede aan zo’n 1.250 mensen een WW-uitkering toegekend. En die mensen wonen vast niet allemaal op een fietsbare afstand van het WFC. Dus dat zo’n 2/3 van al die werknemers met de auto gaan komen lijkt best wel te kloppen.

Tweederde van 9000 fte is 6000 werknemers. Maar die rijden niet iedere dag naar hun werk. Twee dagen per week vrij dus in de toekomst rijden er dagelijks zo’n 4.300 auto’s extra over de Edese wegen. Nou is een auto gemiddeld vier meter. Sta je met z’n allen in een rijtje dan laat je al gauw een meter tussen jouw blik en dat van je voorganger. Je neemt dus al snel 5 meter in beslag daar op de Klinkenbergerweg.

Zet je al die nieuwe werknemers die in hun auto naar het WFC-werk komen in een rijtje, wat niet zo’n gekke gedachte is omdat iedereen zo tussen 8 en 9 begint en tussen 5 en 6 weer naar huis toegaat, dan heb je dus een rij van 21 kilometer.

Door Ede.

Dat is een rij van Het Bart van der Elstplantsoen in Bennekom tot aan de molen in Harskamp. Dagelijks 4300 auto’s die staan te pruttelen op de Klinkenbergerweg en de Tooroplaan om naar hun werk te gaan. Heerlijk, al die dampende diesels! Dat slaat allemaal weer neer op de bossen, waar geen politicus zich tegenwoordig nog druk over maakt, maar ook op de weilanden en akkers; food dus!

Melk met een dieselsmaak? Made in Ede. Veevoer met een benzineluchtje? Met de groeten uit FoodValley!

Ik voorzie overigens nog meer werkgelegenheid in Ede. Met zo veel luchtvervuiling zullen er voor de Edenaren toch echt een paar klinieken voor longpatiënten geopend moeten worden; het World Lung Center.

Nou zou het zo maar kunnen dat de wethouder het allemaal een beetje overdreven heeft, die 9000 fte’s. Dat hij dat heeft gezegd om de twijfelende raadsleden over de drempel te halen om toch maar voor het WFC te stemmen al weet niemand nog waarom eigenlijk.

Misschien overdrijf ik ook wel een beetje. Komen al die arbeidsplaatsen niet allemaal op de Kazerneterreinen maar ook ergens anders al zou ik even niet weten waar. Misschien is het geen file van 21 kilometer maar komen die auto’s van twee kanten af. Scheelt al gauw de helft. Dus maar een file vanaf de Driesprong tot aan de A12. Zo valt het dus best mee toch?

Maar ja, ik heb alleen nog maar uitgerekend hoe lang de rij auto’s is van de werknemers van het WFC. Misschien moet iemand anders eens berekenen hoe groot de file gaat worden van die miljoenen bezoekers die de Tooroplaan en de Klinkenbergerweg gaan teisteren. Of al die bewoners van het park of de hotelgasten?

Of zou het aantal bezoekers…misschien ook wel een beetje overdreven zijn?

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *