Het aanleggen van de Parklaan is begonnen.
Deze weg moet in de toekomst een deel van het autoverkeer soepel Ede in- en uitjagen. Uiteraard is er eerst begonnen met het kappen van bomen. Heel veel bomen. Maar dan is er wel weer voldoende ruimte om de weg aan te leggen.
Uit nieuwsgierigheid ben ik gaan zoeken op de website van de gemeente Ede en ik kwam daar een vijftal filmpjes tegen die mij een beeld moeten geven van de aan te leggen weg. Fijne korte animatiefilms, om tegemoet te komen aan de spanningsboog van de kijker. Ik ga er maar eens even voor zitten en klik de eerste aan: meteen beland ik in een game-achtige animatieomgeving.
Ook ik rijd wel eens in een auto, dus het duurde even voordat ik besefte dat ik als kijker in de rol zit van een automobilist. Soepel rijden we in een slakkengangetje over de toekomstige rijweg. Het stemgeluid is al even kalmerend en ik merk dat ik mij rustig mee laat voeren, alsof ik in een bootje zit in de Efteling. Het voert mij mee van noord naar zuid.
Net wanneer ik denk dat het best een fijne weg is (ik kijk een beetje links en een beetje rechts), word ik wakker geschud. Zei de man nou net dat er gelegenheid is voor de fietser om over te steken, maar dat het doorgaande verkeer (lees: automobilist) voorrang heeft? Helaas niets nieuws in Nederland, maar wel weer een gemiste kans.
We zijn bijna bij de huidige rotonde Zandlaan/Horabos. Nu is dat een rotonde die net buiten de bebouwde kom ligt en waar de auto’s dus voorrang hebben. Er wordt door de stem aangekondigd dat we dit punt naderen: ‘…het wordt uitgevoerd als een meerstrooksrotonde, in de volksmond ook wel de Turborotonde genoemd…’
Het beeld vervaagt en het volgende filmpje wordt opgestart. Ik ben wel benieuwd hoe die Turborotonde eruit gaat zien, zeker voor de fietsers en voetgangers. ‘Turbo’ klinkt niet zo heel tof voor het langzame verkeer.
De meneer vervolgt zijn verhaal: ‘…na het passeren van het monumentale theehuis…’ Huh? Ik stop het filmpje meteen en speur op de afspeellijst. Niets. Geen filmpje over die Turborotonde…
Nu weten we allemaal wel dat die rotondes vooral bedoeld zijn om voorrang te geven aan de auto’s, zodat zij soepel van A naar B kunnen. Geen moment is er gekozen voor een soepele doorgang voor de fietser of voetganger: die moet als altijd wachten tot de auto’s voorbij geraasd zijn, waarna zij hun kans moeten benutten om over te steken, weer of geen weer. De automobilist hoeft echter niets meer te doen dan aan het stuur te draaien, de juiste baan te kiezen en soepel door te rijden.
Maar goed, ik word blijkbaar meegevoerd richting de snelweg, dus even opletten, nog een klein stukje te gaan.
Net wanneer ik verbaasd hoor dat de afslag naar de snelweg voor de auto’s iets verdiept wordt aangelegd, zie ik iets opdoemen waar ik al bang voor was: een fietserstunnel. Ik word meteen door de kalmerende stem gerustgesteld: het is maar een helling van 4%, hij klinkt bijna blij. Maar ja, wat hij niet vertelt is dat het daardoor wel een heel lange tocht wordt door een afgesloten tunnelbak.
Ik zie het voor me: al die jonge fietsers die na een avondje stappen weer terug naar huis keren, moeten door deze tunnel. Een tunnel die ver ligt van de bewoonde wereld, waar geen sociale controle is, afgescheiden van de weg, slechts een lampje om hen bij te lichten…
Waarom let toch niemand op de veiligheid van de fietser en de voetganger? Jammer dat er weer niet gekozen is om de auto’s dieper te laten rijden, zodat de fietser soepel, gelijkvloers en in de openlucht zijn of haar tocht kan voorzetten.
De filmpjes zijn op, ik hoop dat de realiteit beter gaat worden.