Het stond er echt in de Gelderlander: “Om te voorkomen dat de populaties aan weerszijden van het spoor gescheiden raken, worden twee (….)passages aangelegd.” En het wordt nog beter want er komt ook een nieuwe fietsbrug!
Goed nieuws!
Goed nieuws voor de hazelworm tenminste want die krijgt twee nieuwe tunnels bij de volgende spoorwegovergang die afgesloten wordt. Ik gun de hazelworm dat. De hazelworm is namelijk geen echte worm maar een hagedis zonder pootjes en als je zo geboren wordt dan verdien je wel een tunneltje onder het spoor.
De hazelwormen krijgen een eigen reservaat op de voormalige parkeerplaats bij de Sysselt. Ik parkeerde daar altijd mijn auto om vervolgens een stukje te lopen en nu moet ik mijn auto 100 meter terug parkeren maar ik heb dat graag voor de hazelworm over. Ik zou ook niet weten waarom de gemeente alleen voor mij een spoorwegovergang open moet houden en ben een grote fan van biodiversiteit dus met deze afsluiting kan ik goed leven.
De hazelwormen worden nog meer in de watten gelegd. Ze krijgen, hou je vast, “bramenruigte, open bos, grazige vegetatie en houtstapels”. Toe maar! Bij bramen, houtstapels en grazige vegetatie kan ik me nog iets voorstellen maar wat precies een open bos is, dat weet ik niet. Het lijkt me een soort van oxymoron. Zoiets als een ‘publiek geheim.’ Of ‘oud nieuws’. ‘Een oorverdovende stilte’. Dat bestaat allemaal niet net zoals een open bos niet bestaat. Je bent een bos of je bent het niet maar het lijkt er op dat er gekapt gaat worden om voor de hazelworm plekken te maken waar hij even lekker kan zonnen.
Ik vind de hazelworm dus direct al wat minder sympathiek en vroeg me af voor hoeveel hazelwormen we dit allemaal gaan doen maar: “hoeveel hazelwormen er precies leven op die plek is niet bekend.” En: “Het gaat waarschijnlijk maar om enkele exemplaren.”
Bizar. We sluiten een parkeerplaats af, sluiten een spoorwegovergang, gaan bomen kappen om ze op te stapelen zodat de hazelworm naast zonnebaden ook lekker in de schaduw kan liggen maar we weten eigenlijk niet of ze daar überhaupt wel wonen.
Wat we wel weten is de hoeveelheid mensen die dagelijks gebruik maken van die andere spoorwegovergang die binnenkort wordt afgesloten. Die bij de Kerkweg. Dat zijn 6.000 voertuigen. Die nu allemaal een half miljoen kilometer moeten omrijden.
We geven bovendien wel 20 miljoen euro uit voor een fietsroute naar Wageningen om mensen zo snel mogelijk Ede uit te krijgen met zelfs een tunnel van 9 miljoen (?) onder de Emmalaan maar om Edenaren binnen Ede te houden wordt er geen cent uitgetrokken.
Ik weet niet hoe de hazelworm hier allemaal over denkt. Ondanks hun handicap lijken het me intelligente beestjes want dit hebben ze voor zichzelf mooi voor elkaar weten te boksen. Maar ik kan me voorstellen dat die paar hazelwormen die daar nu rondglibberen zouden zeggen; “Doe eerst de bewoners van Ede-Zuid maar.”
Nu nog een gemeenteraad die er ook zo over denkt.