Zondag 23 april 2023. Een Airbus 320 met daarin een groep Edenaren is net vanaf vliegveld Lelystad opgestegen. Ze hadden geen zin in de koopzondag in Ededorp en hebben voor € 30 een retourtje Palermo voor een dagje golfen op Sicilië geboekt. Gelukkig is de vliegtax niet doorgegaan.
Op 2000 meter hoogte vliegen de mannen over de Veluwe. Kijkend uit het raam wijst er één op een woonwijk die tegen Natura 2000 gebied is aangebouwd. Vlakbij ziet hij een met hekken afgesloten natuurgebied. Verderop, veel lager, hangt een Sperwer biddend in de lucht, loerend naar een prooi. Het aanstormend geluid van het vliegtuig verstoort de jacht. De prooi vlucht en de sperwer staakt zijn ‘gebed’. Voor hem voorlopig geen voedsel.
Wordt bovenstaande waarheid? Het wordt in ieder geval waarschijnlijker. Want wie kan de opening van vliegveld Lelystad nog tegenhouden? De ChristenUnie wellicht? Ze zitten per slot van rekening in het kabinet.
Op 9 juni lees ik een tweet van wethouder Leon Meijer. Hij is het met zijn Christen Unie collega wethouder uit Lelystad niet eens over het tijdstip van opening van het vliegveld, twittert hij. Ik neem aan dat het verschil niet zit tussen 1 april 2090 en 1 april 2020.
‘Als we de klimaatdoelen van Parijs willen halen moet de luchtvaart krimpen en niet groeien, zegt onderzoeker, en Edenaar, Paul Peeters. Geen vliegveld Lelystad dus.
Is Peeters een profeet? Nee, een wetenschapper en ik heb nog geen steekhoudende argumenten tegen zijn stelling gehoord.
Hier in Ede speelt niet het klimaat maar vooral de mogelijke geluidsoverlast een rol. Een andere luchtindeling en iets hoger vliegen moet de oplossing brengen. Ik heb het idee dat ze zich bij de ChristenUnie daar ook blind op staren. Als vliegtuigen maar hoog genoeg vliegen, kan Lelystad wel open. Maar met op hoogte vliegen beperk je niet de klimaateffecten. En bovendien hoe hoog moeten vliegtuigen dan vliegen om de stilte niet te verstoren?
Afgelopen maandag deed ik een onderzoekje vanuit het bos vlakbij Otterlo met behulp van de app Flightradar24. Het verslag:
Om 7.12 vliegt HV6819 van Amsterdam-Ljubljana op 8.000 meter duidelijk hoorbaar over
Om 7.19 vliegt EY45 van Abu Dhabi – Dublin op 13.000 duidelijk hoorbaar
Om 7.22 vliegt AF1553 van Gothenburg naar Parijs op 11.600 meter goed hoorbaar
Om 7.25 Amsterdam-Vienna op 7.000 meter duidelijk hoorbaar.
Om 7.31 Amsterdam-Bodrum 6.300 meter, zeer goed hoorbaar.
Om 7.36 Amsterdam-Munchen, ook op 6.300 meter, goed hoorbaar
Om 7.40 Amsterdam-Thessaloniki op 7.000 meter, goed hoorbaar.
En tot 8.10 uur nog vijf vliegtuigen, op één na allemaal vluchten binnen Europa, die tussen de 6.000 en 12.000 meter hoogte vliegen. Allen goed hoorbaar.
Twaalf vliegtuigen in een uur die met hun gebrom de stilte verstoren. Minimale hoogte 6000 meter. Is dat een voorproefje voor de vliegtuigen die straks op 2000 meter komen overvliegen? Wat kunnen we dan verwachten?
Mijn conclusie: met de opening van Lelystad vervliegt de stilte en ik ben bang nog veel meer. Met de sperwer bid ik dat ze het daarover bij de ChristenUnie met me eens zijn.