Aflevering 3 in de serie columns over onveilige verkeerssituaties in Ede. Deze serie schrijf ik niet alleen om verkeersgebruikers te waarschuwen, maar ook in de hoop dat autoriteiten meelezen en iets gaan doen aan die onveilige situaties. Dat laatste moet dan voorkomen dat er (nieuwe) slachtoffers vallen of vermijdbare ongelukken gebeuren.
De Frankeneng is een weg die centraal Ede verbindt met de westelijke en zuidelijke bedrijvengebieden. Volgens velen nodigen aard en structuur van de route uit om hard te rijden en dat gebeurt dan ook. Officieel mag gemotoriseerd maximaal 50 km/u, maar in praktijk zoeven auto’s en motoren, vooral buiten kantooruren, met hogere snelheden over het asfalt. Als je als fietser wilt oversteken vanuit de Keesomstraat om door te fietsen over het fietspad langs de Frankeneng moet je zeer op je hoede zijn. Van twee kanten kunnen auto’s komen en door de bolling in de weg vanwege het viaduct is het uitzicht beperkt. Bovendien kun je eenmaal aan de overkant in de knel komen omdat doorgaande fietsers op het genoemde fietspad voorrang hebben zodat je moet stoppen en dan aangereden kunt worden door aansnellende auto’s. Aan de andere kant van het viaduct is een gelijksoortige oversteekplaats met een spiegelbeeldig levensgevaarlijk knelpunt.
Bovenomschreven situatie zie je op de foto links.
De oversteek kan veiliger gemaakt worden door via verkeerslichten de verkeersstromen te scheiden en op elkaar af te stemmen. Een alternatief is het plaatsen van waarschuwingsborden en knipperlichtsignalen.
Verderop de Frankeneng richting het westen bevindt zich nog een gevaarlijk kruispunt. Hier mondt de Lorentzstraat uit op de Frankeneng. Beide zeer druk, vooral op spitstijden en zaterdag als er veel verkeer is richting de veelbezochte bouwmarkten, de garagebedrijven en de dierenwinkel. Als fietser heb je zowel komend vanuit de Lorentzstraat als vanaf de Frankeneng bij het oversteken te maken met zes elkaar kruisende en passerende verkeersstromen. En op drukke tijden is het volstrekt onduidelijk welke stroom ten opzichte van de fietsers nu precies voor de andere gaat. Veelal lukt het alleen dankzij coulance om veilig over te steken, maar niet iedereen kan geduld en fatsoen opbrengen.
Deze situatie zie je op de foto rechts.
Deze oversteekplaats is een groot knelpunt en een potentiële locatie van ernstige ongelukken.
Spoedig ingrijpen door middel van verkeerslichten of lichtsignalen of duidelijker wegsignalering is aangewezen, anders gebeuren deze ongelukken binnenkort echt.
In aanvulling op genoemde oplossingen zal ook de snelheid op de Frankeneng beter gecontroleerd en gehandhaafd moeten worden. De snelheid die bestuurders van gemotoriseerde voertuigen – auto’s, vrachtwagens en motoren – hier aanhouden ligt gemiddeld te hoog. Als men zich netjes aan de limiet van 50 km/u zou houden was het risico op bovengenoemde knelpunten uiteraard beheersbaarder.
Vooral de situatie ter hoogte van het viaduct schreeuwt door de bolling in de weg in combinatie met te hoge snelheden om een aanpak. Het aanbrengen van snelheidsremmende maatregelen in het wegdek helpt ook.
Volgende keer weer andere gevaarlijke situaties.