Na zes miljard euro er achter komen dat we er nooit aan moesten beginnen. Je zou denken dat het iets bijzonders is, maar het is helaas heel normaal. In Nederland lijkt het ondertussen eerder regel dan uitzondering. Je wil iets goeds doen, geeft veel geld uit aan maatregelen die niet helpen en bent dan heel tevreden met jezelf. Je bent ook woedend op tegenstanders die je maatregelen niet steunen. Later, als je er achter komt dat jouw oplossing het probleem niet hielp of zelfs nog groter heeft gemaakt, ga je daar natuurlijk niet teveel op in. Je hebt gewoon iets nieuws goeds dat je wilt doen en bent boos op iedereen die daar niet snel miljarden aan wil uitgeven.
Aan dit fenomeen moest ik denken toen ik in de Gelderlander las dat Ede verlaging van de maximumsnelheid steunt. Niet Peter de Pater steunt, nee Ede steunt. Blijkbaar denkt de auteur dat VVD, CDA, ChristenUnie, Gemeente Belangen en GroenLinks hier samen vierkant achterstaan, of misschien zelfs de hele Edese bevolking.
Ede steunt dit want dan kunnen wij de woningbouw weer op gang brengen. Dit laatste is natuurlijk discutabel. De stikstofwinst die deze maatregel oplevert is zo klein dat je deze als verwaarloosbaar zou kunnen beschouwen. Ik bedoel 0,34% meer ruimte voor de bouw van woningen in Ede, hoeveel is dat? Gelukkig zal deze maatregel ons geen miljarden kosten. Maar het verhaal geeft erg mooi weer wat er mis gaat. We willen graag iets doen, dus doen dingen die goed klinken ook al helpen ze niet.
De voorstanders van langzaam rijden zijn natuurlijk niet allemaal gemotiveerd door het stikstof verhaal. Verkeersveiligheid en minder brandstofverbruik vinden ze belangrijk, de kleine stikstofwinst is bijvangst. Natuurlijk prima als je dat vindt en misschien moet ik, ook al wil ik op een lege snelweg graag gewoon door kunnen rijden, serieus naar ze luisteren. Maar met stikstof als smoes een maatregel nemen die niet helpt tegen stikstof gaat er bij mij niet in.
Wat dit met Ede te maken heeft? Alles! Denk even terug aan de column over Nergana, natuur moet wijken voor groene energie, of toch (nog) niet? Hoeveel bomen moeten er straks wijken voor onze windmolens? Denk ook aan de trots van het gemeentehuis dat ze nu verwarmd worden door biomassa. Hoewel, de trots verdwijnt bijna helemaal als de Gelderlander wat kritische vagen stelt. Meer CO2 uitstoot maar dat geeft niet want het klopt in het Excel-sheet en het klinkt toch groen/ goed. Kortom, ook in Ede gaat het hier vaak en veel over.
Langzaam rijden betekent meer tijd om andere verkeersdeelnemers waar te nemen en om op ze te reageren. Veilig en verstandig. Langzaam aan dan breekt het lijntje niet zeg maar. Deze wijsheid gun ik onze Edese bestuurders ook in het openbaar bestuur. Roepen dat we langzamer moeten rijden om de bouw aan de gang te helpen als dat niets oplost schiet niet zo op. Wat wel opschiet is stoppen met maatregelen nemen die goed klinken maar niet helpen. Alleen nog maar dingen doen die echt helpen en kostenefficiënt zijn. Eerst denken, dan doen – en snel een beetje!