Het heeft al tonnen gekost, die verhuizing van Astrant naar Cultura. Of nee, ik zeg het fout, het onderzoek naar de verhuizing van Astrant naar Cultura heeft al tonnen gekost. Maar Astrant zei ‘nee’. Astrant wil een eigen pand. Dat kan natuurlijk, dan moet je dat gewoon kopen. Van je eigen geld.
Maar dat is dus niet aan de orde. Astrant wil een eigen pand maar dat moet wel even gesubsidieerd worden. Dan past daar een deemoedige opstelling bij. Bijvoorbeeld de opstelling dat je ook best wel wilt verhuizen naar Cultura.
Maar Astrant houdt de poot stijf. Misschien wel in de veronderstelling dat heel Ede nu zwetend en trillend thuis zit omdat we nu misschien wel zonder poppodium komen te zitten. Raadsleden die bezwijken onder de druk van Astrant en huilend tijdens de vergadering hun steun betuigen aan Astrant. Wethouders die hun functioneren ophangen aan het voortbestaan van het poppodium. De burgemeester, die dreigt met vertrek uit Ede als Astrant geen eigen podium krijgt.
Dat is allemaal niet zo.
We kunnen namelijk prima zonder poppodium. Ook popmuziek kan prima zonder een gesubsidieerd poppodium. The Beatles kregen nooit subsidie. Die stonden gewoon te oefenen in de huiskamer van John Lennon. Een podium? Dat kregen ze ergens in Hamburg, in een ranzig café. Dat is pas rock ‘n’ roll! Mick Jagger in gesprek met de wethouder? Nooit gebeurd. Bono van U2 die zijn handje ophield bij de gemeente? Echt niet!
Maar blijkbaar moet de huidige generatie popartiesten worden gepamperd door de overheid. Ambtenaren zijn de nieuwe roadies die drumstellen moeten opbouwen en gitaren moeten sjouwen en wethouders moeten geld overmaken, en snel een beetje!
Dat is dus geen rock ‘n’ roll. Dat zijn een stelletje verwende millenials die vinden dat hun hobby moet worden betaald door de overheid. Die zichzelf zoooo bijzonder vinden en serieus denken dat de wereld er slechter van zou worden als ze hun talent niet kunnen ontplooien. Op kosten van de overheid.
Die werkelijk denken dat de gemeente Ede in het centrum, want het moet wel makkelijk bereikbaar zijn, een betonnen bunker neerzetten zodat daar een paar bandjes kunnen spelen. Dan nog het liefst een busje van Noot erbij om ze naar huis te brengen. Op kosten van de overheid uiteraard.
Zo werkt het dus niet. Er lag een prachtig voorstel om te verhuizen naar de culturele tempel van Ede, Cultura. Dat onderzoek kostte dus al een vermogen. En dan hooghartig ‘nee’ zeggen en gokken dat ome Jaap het wel voor elkaar krijgt in de gemeenteraad. Dat is een brug te ver. Ook voor mijn goede vrienden van het college waar ik het, zoals zo vaak, roerend mee eens ben.
Ik zou zeggen: bel tante Truus nog eens op, vraag of je in haar garage mag oefenen en als je goed genoeg bent dan gaan mensen betalen voor een kaartje, voor jouw concert! Dan is er niemand die klaagt over het volume. Dan hoef je geen geld te vragen van de overheid. Dan gaat de overheid je misschien wel vrijwillig betalen om op te treden tijdens de Heideweek.
Maar tot die tijd: oefenen. Op eigen kosten.
Jammer dat “Mo van Ede” zo slecht geïnformeerd is over de toestand van rock’n’roll in dit land zo allerbelabberdst geïnformeerd is.
Want dan had “Mo van Ede” geweten dat het gros van wat in dit land voor rock’n’roll doorgaat en ook nog een succesje hier en daar beleeft groot geworden is door in rokerige doorgezopen jongerencentra, popbunkers en andere vormen van sociaal-maatschappelijk werk voor jongeren op te treden. En dat allemaal in mindere of meerdere mate gesubsidieerd door lokale overheden, fondsen zoals het Anjerfonds, en zelfs door provinciale en nationale subsidies.
Dus nee, beste maar wat domme “Mo van Ede”, het zijn geen stelletje verwende millenials die vinden dat hun hobby moet worden betaald door de overheid. Zij staan in een trotse klassieke traditie van dit polderland, de subsidieslurper. Zonder wie de generatie van “Mo van Ede” nooit van Supersister, GoldenEarring of Cuby en de Blizzards zou hebben gehoord. Zonder wie de kindertjes van “Mo van Ede” nooit Herman Brood, Frank Boeijen of Ilse de Lange zouden hebben ontdekt. En zonder wie de Edese jeugd van nu het zonder eigen pophonk zal moeten doen.
Opgesloten in die dodelijk saaie ambtenarenbunker die Cultura is, waar ieder waasje van creativiteit, brutaliteit, rotzooiderigheid kortom: rock’n’roll doodslaat.
Wegens verveling helaas op te vroege leeftijd van ons weggenomen….
Dankzij dodelijk drenzerige dooddoeners als “Mo van Ede”, voor wie ieder dubbeltje naar iets leuks al teveel is.
Ik had de zure zeikerigheid van Mo niet beter kunnen corrigeren dan Bernard Weiss.
Rock ‘n roll is kont tegen de krib je eigen pad kiezen.
Top dat Astrant nog een beetje rock ‘n roll is.
Zo, hoeveel azijn heb jij gedronken?
Ga een (andere) baan zoeken, want voor deze schrijfhobby zou jij absoluut niet betaald moeten worden.
En waarom zou de overheid hier dan aan moeten meebetalen? Geen geld naar hobbies, en zorg er voor dat niet alle creativiteit eruit wordt gehaald. Lage lasten en rijkdom voor iedereen!