Mooi hé, dat nieuwe station. Een echt visitekaartje en als de boel binnenkort is opgeruimd een station om trots op te zijn. En niet alleen het station wordt vernieuwd, de hele omgeving krijgt een opknapbeurt. Het project heet Spoorzone.
Er hangt aan dat project wel een prijskaartje. Dat was 98 miljoen maar met de nadruk op ‘was’. Want in de begroting staat nu een ander bedrag: 130 miljoen!
Ik weet dat omdat in de begroting staat: “De actuele schatting is dat er rekening moet worden gehouden met een projectbudgetoverschrijding van orde (sic!) € 32 miljoen.” De totale kosten worden nu 130 miljoen dus dan zal het oorspronkelijk wel op 130 min 32 miljoen zijn begroot.
De vraag is dan natuurlijk: wie gaat dat betalen. En dat staat er gelukkig ook bij. Het ministerie stopt nog eens 12 miljoen extra in het Spoorzonepotje. De provincie doet daar nog eens 5 miljoen bij dus blijft er voor de gemeente Ede nog 15 miljoen over.
Nou hebben dat ministerie, de provincie en de gemeente Ede iets met elkaar gemeen, namelijk dat ze alle drie worden gefinancierd met belastinggeld en waarschijnlijk het mijne en ik word daar niet zo vrolijk van.
Gelukkig ben ik de enige want ik denk niet dat er iemand in de gemeenteraad zit die zijn vingertje op gaat steken om te vragen wie de schuldige is aan deze kostenoverschrijding. Dat hoeft ook niet want de schuldige is al bekend. Het is de zandhagedis.
Die leverde het project 4 tot 5 jaar vertraging op volgens de begroting van de gemeente Ede! En zo zijn we dus 32 miljoen verder. Ik weet niet hoeveel zandhagedissen daar rondliepen maar laat ik het ruim schatten op 32 exemplaren dan kost een zandhagedis je dus een miljoen per stuk. Ik weet niet wat ze kosten bij Zoo&Zo maar het lijkt me dat je ze daar goedkoper kunt krijgen.
32 miljoen. Zou dat zandhagedissenreservaat in de Sysselt zo veel hebben gekost, die vijf stapels hout achter een hekje van boomstammen waar geen zandhagedis te vinden is? Hadden die gemeenteraadsleden niet als teamuitje gewapend met een schepnet op zandhagedissenjacht kunnen gaan? Of een zandhagedissentunnel onder het spoor misschien?
Hoe kan het dat zo’n project vijf jaar vertraging oploopt door een paar hagedissen. Dat zou de vraag moeten zijn. Wat is daar mis gegaan? Hoe kan het dat het volledige risico van die kostenstijgingen volledig bij de gemeente Ede kwam te liggen? Is er misschien in het voortraject iets fout gegaan en is er vooraf niet voldoende onderzoek gedaan, naar de aanwezigheid van bedreigde diersoorten, bijvoorbeeld? Hoeveel van die 32 miljoen is echt te wijten aan die zandhagedis?
Het is natuurlijk lekker makkelijk, de zandhagedis de schuld geven. Die zegt namelijk niets terug als je er naar vraagt. Wat dat betreft lijken ze op elkaar, de gemeente Ede en de zandhagedis. Waarin ze verschillen is de schuldvraag. De één beschuldigt de ander.
Maar misschien is de schuldvraag niet zo belangrijk. De vraag is: wie is er voor verantwoordelijk?
De zandhagedis in ieder geval niet.
Foto: Friedrich Böhringer Vindplaats en licentie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:M_Zauneidechse3.JPG
De zandhagedis als rookgordijn. In 2019 lezen we via Bureau Spotlight dat de aanbesteding in 2018 is mislukt omdat geen aannemer het voor het bedrag van 81,25 miljoen kon bouwen. (Bron: https://www.bureauspotlight.nl/extra-geld-en-aanpassingen-nieuw-station-ede-wageningen/)
Het budget moet door de goedlachse wethouder de P(r)ater met 10 miljoen worden opgehoogd en het is aan de raad om te beslissen… Dan snap je natuurlijk wel hoe dat gaat in Ede. Voor 10.000 euro extra voor een of andere speelvoorziening wordt er flink gediscusseerd en volgt waarschijnlijk een nee. Maar met 10 miljoen ga je het voorstellingsvermogen van ieder raadslid te buiten en wordt er zonder morren getekend bij het kruisje want het zal wel nodig zijn. Hoor het de Pater nog zeggen dat er nu absoluut geen extra geld meer bij hoeft. En zo stelde deze ex-beunhaas zijn dikke loon weer voor 4 jaar veilig en is hij de held.
Op basis van het bedrag van 81,25 miljoen en de 10 miljoen euro budgetophoging zou je kunnen zeggen dat de aannemers in 2018 festijds rond de 90 miljoen euro hadden ingeschreven maar dat is gissen. Dan hadden we nu een station dat allang af was en minder geld kostte.
Maargoed we zijn 4 jaar later en plotseling is de zandhagedis de oorzaak van alle vertragingen en 32 miljoen euro budgetoverschrijding en ligt het echt niet aan de projectorganisatie. De zandhagedis die eerder op het kazerneterrein ernaast leefde. Heeft de ecoloog hier zitten slapen of kan werkelijk niemand meer wat in deze consultancy jungle?
En hoe kan het dat in het artikel uit 2019 staat dat het station eind 2024 klaar is? Die planning staat nog steeds op de website. Hoezo 4 jaar vertraging?
Verder geeft het artikel ook de informatie dat bij de vorige aanbesteding de aannemers veel risico’s “afprijzen” waardoor het project werd. En dat de nieuwe aanbesteding dat moet verhelpen. Hoezo is daar niets van terechtgekomen?
Hier is iets goed mis gegaan en dit verdient verder onderzoek. Het klopt van alle kanten niet en de belastingbetaler moet opdraaien voor deze wanorde.