Hinderen of gehinderd worden?

Opeens liepen ze daar over het gras, hun volledige interesse lag op de grond voor hun voeten. Gekleed in een fluorescerend oranje hesje en bouwhelm op. Dat laatste vond ik toen zorgwekkend, want dat betekent meestal dat er iets overhoop gegooid gaat worden. Maar wat dan?

Alles wat ze achterlieten waren een paar paaltjes in de grond, keurig in een geordend rijtje, de bovenste rand netjes oranje geverfd. Ik kwam die rij paaltjes eerder tegen, maar waar ook alweer? Een paar dagen later reed ik dezelfde route nog een keer en ja hoor, daar staan ze: op het ziekenhuisterrein. Een tijdje terug werd er met veel kabaal een aantal bomen weggehaald om plaats te maken voor een hoopje zand met een rij kleine paaltjes erin, de bovenste rand netjes oranje geverfd.

Wekenlang bleven de in de grond geplaatste paaltjes een raadsel, zelfs toen er opeens een bord geplaatst werd aan de overkant van het ziekenhuis, hoek Maandereng, bij de keurige rij paaltjes: afgesloten vanaf 17 april. Dat dit pas een week voor 17 april via dit bord gemeld wordt, is al wonderlijk, maar wat wordt er afgesloten, voor wie en waarvoor dan?

Terwijl de Ede Stad hele pagina’s van de gemeente mag vullen met informatie over de te verwachte verkeersellende rond de aan te leggen Parkweg, kan ik geen enkel berichtje vinden over deze verkeershinderende werkzaamheden.

In de week tot 17 april worden er fanatiek bomen ingepakt, hekken geplaatst en ijzeren platen op de grond gelegd. Ik vrees het ergste, maar wat eigenlijk?

Op maandagochtend 17 april wordt het pijnlijk duidelijk wat er met de afsluiting wordt bedoeld: het voetpad en het fietspad vanuit het ziekenhuis richting het station zijn hermetisch afgesloten. Nadat we zoals gewoonlijk eindeloos moesten wachten tot we vanuit het ziekenhuis naar de overkant mochten gaan richting het station, moeten we het kruispunt nog een keer oversteken, nu richting Veldhuizen. We mogen dus nog een keer wachten op de eindeloze stoet auto’s die alle tijd krijgen om naar hun bestemming te rijden.

Toen we eindelijk aan de overkant aankwamen, mochten we tegen de rijrichting in onze weg naar het station vervolgen om al snel opnieuw te moeten oversteken bij een stoplicht. Nog een keer wachten op een nieuwe stoet auto’s die ongestoord door mocht rijden…

Boos en verbaasd tegelijkertijd vraag ik me tijdens de lange wachttijden af wat de gedachtegang op het gemeentehuis toch is? Waarom wordt er niet of nauwelijks meegedacht met alle verkeerdeelnemers bij dit soort bouwprojecten? Waarom mogen fietsers en voetgangers eindeloos omgeleid worden? Waarom moet de route voor de fietsers en voetgangers zo verlengd worden, dat zij gedwongen worden tot meer wachttijd, om meer stoplichten te passeren en zelfs tegen de rijrichting in te moeten rijden?

Zijn fietsers en voetgangers andere inwoners dan automobilisten? Zo mogen zij namelijk al ruim een jaar ongehinderd langs de Victoria Vesta-bouwplaats rijden, terwijl de fietsers en voetgangers daar schaamteloos geweerd worden en zonder mededogen omgeleid worden, door twee keer een druk kruispunt over te moeten steken en daarmee hun weg versperrend en verlengend? Ligt dat voor ons in het verschiet? Gewoon zonder enige tegemoetkoming, zonder verzachtende omstandigheden te realiseren? Fietsers en voetgangers zomaar omleiden, te vertragen door weer en wind?

De fietsers en voetgangers hebben erg ook veel hinder van de aanleg van de Parklaan en mogen hier nu ook weer last van hebben. En de automobilist? Die mag rustig doorrijden.

Vanaf 17 april afgesloten…het klinkt niet erg hoopvol. Zeker niet wanneer ik op 19 april eindelijk in Ede Stad lees wat er gaat gebeuren. De afdeling communicatie is vast te druk met andere zaken en heeft niet de moeite genomen om omwonenden fatsoenlijk vooraf op de hoogte te stellen. Maar ja, het treft alleen maar fietsers en voetgangers, geen prioriteit blijkbaar.

Ik ga ervan uit dat dit meegenomen wordt in de toegezegde monitoring van de verkeerssituatie K1, zoals wethouder De Pater het drukste kruispunt in Ede noemde tijdens de raadsvergadering van 28 oktober 2021. Deze monitoring zou eigenlijk al in 2018 zijn gedaan, maar zal nu plaatsvinden in 2022, uiterlijk begin 2023. De evaluatie wordt in 2023 verwacht.

Sowieso wordt 2023 een spannend jaar voor dit kruispunt: er worden dan nieuwe verkeerslichten geplaatst volgens de wethouder in diezelfde vergadering.

Het zal mij benieuwen of de wethouder nog wel zicht heeft op alle projecten die lopen en afspraken die gemaakt zijn. De ontvlechting van de verkeersdeelnemers die zo veel geld gekost heeft volgens de wethouder, zorgt nu voor ongelijkwaardig veel ongemak voor de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, op veel locaties in de gemeente Ede.

In het nieuwe verkeersplan voor Ede dat onlangs is besproken met de gemeenteraad wordt het fietsen gestimuleerd en worden voetgangers gekoesterd, maar dat lijkt nu een mooi plan voor een verre toekomst of voor een diepe lade in een bureau met aan het eind ervan een vlijmscherpe shredder.

2 thoughts on “Hinderen of gehinderd worden?

  1. Al die verkeersellende , je hoort steeds één naam, vriendje de pater.
    Als ik deze pipo de clown karikatuur op xon tv zie of hoor krijg ik spontaan maagzuur.
    Maar recent werd mij iets duidelijk, na het overlijden van Wim de Bie kwamen er weer oude sketches van van Kooten en de Bie voorbij, en ineens stond ie daar, Wethouder Hekking uit Juinen, gespeeld door Kees van Kooten, volgens mij is vriendje de Pater de Hekking van Den Grooten Stadt Ede, de man krijgt volgens mij constant een strak latje als hij weer een door hem aangezwengeld megalomaan project mag presenteren.
    Ik zie hem in gedachte al de burgemeester opzij duwen om kwijlend en slijmend voor de camera van xon te verschijnen.
    Bij Kees van Kooten was het een parodie, bij vriendje de Pater helaas realiteit.
    Veel succes in Den Grooten Stadt Ede, en groeten uit het prachtige ( nu nog wel ) Bennekom

    Piet.

  2. Toch fijn dat gezeur oever de automobilist die door mag rijden. Even andersom; komend vanuit Bennekom moet je wel via die kruising. Helaas gehinderd oor fietsers waar je TWEE keer op moet wachten. Eerst omdat ze kruisen vanuit de Rietkampen en direct daarna omdat ze weer over moeten steken en om die reden (recht doorgaand verkeer) weer voorrang hebben.
    Overigens is het de auteur waarschijnlijk ook ontgaan dat er een tijd geleden op de Keesomstaat/Dreeslaan met grote borden is aangegeven dat “fietsers vaker en langer” voorrang hebben.
    Overigens is het wel juist dat de gemeente Ede nu zo veel op de schop heeft dat het onoverzichtelijk maar vooral een chaos aan het worden is.
    Zo is ook het centrum van Bennekom is nu tijdelijk slecht te bereiken. Eén grote puinhoop.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *