Vlieg er eens uit!

Vroeger waren vliegtickets redelijk onbetaalbaar. Voor het beroemde retourtje Barcelona betaalde je zo maar € 200 dus je dacht wel twee keer na voor je met gezinnetje een weekendje ging shoppen. Vliegen was voor de welgestelden. Nu koop je vier tickets voor € 80 in totaal, ongeveer net zo duur als het parkeren van je auto op Schiphol. Nu vliegen voor veel mensen haalbaar is mag het ineens niet meer. Terwijl mensen met een modaal inkomen ook wel eens naar Rome of Londen willen, worden ze nu als paria gezien vanwege het milieu.

Het is ook een generatiedingetje. Mensen van mijn generatie konden de laatste jaren voor een appel en een ei de hele wereld afreizen maar de jongere generatie willen we die luxe onthouden. Voor hun eigen bestwil natuurlijk, maar wel nadat we eerst zelf de atmosfeer hebben verziekt met kerosinedampen.

Hoe moet het dan?

De vliegtaks van maar liefst 7 euro weerhoudt niemand van zo’n reisje. En ik gun echt iedereen zo’n weekendje. Dat wil zeggen: één keer per jaar. Wil je zo nodig twee keer per jaar naar London dan moet zo’n vliegtaks natuurlijk omhoog: € 70,- per ticket. Moet je zo nodig drie keer vliegen? De derde keer is de vliegtaks € 700 per ticket. Ik denk dat de trein dan toch een stukje aantrekkelijker wordt.

Van de 70 miljoen passagiers in 2017 op Schiphol was 37% transferpassagier. Toeristen die uit andere landen komen bijvoorbeeld. Dikke Duitsers die eerst over Ede heenvliegen vanuit Frankfurt om vanaf Schiphol naar Thailand te vliegen. En dus weer over Ede.

Ik zie eerlijk gezegd het economisch belang voor Nederland niet van Dikke Duitsers die twee keer over Ede heen vliegen en misschien maar een tientje uitgeven op Schiphol. Nou schijnen Duitsers, net als Belgen, ook met de bus naar Schiphol te worden vervoerd. Op kosten van KLM natuurlijk. Wat zou het lekker zijn als de A12 wordt verlost van bussen met Gekke Belgen en Dikke Duitsers! Kan ik ook eens een keer doorrijden.

Kortom: woon je niet in Nederland maar boek je een retourticket vanaf Schiphol: € 700 vliegtaks op je ticket. Gewoon rechtstreeks vanaf Frankfurt en Zaventem naar Azië dus, en niet twee keer Ede trakteren op je rotherrie. Scheelt al snel 150.000 vliegbewegingen. Maar dat kan nog minder.

Op de site van Schiphol zag ik dat die 70 miljoen passagiers 500.000 vliegbewegingen vergden. Ik zal het maar eerlijk zeggen: ik begrijp niet alles. Maar het lijkt er toch op dat er per vliegtuig dus maar 140 passagiers werden vervoerd.

Dat is gek. Terwijl de treinen van de NS vol worden gestampt met zo veel mogelijk passagiers zitten er per vlucht maar 140 passagiers in zo’n vliegtuig. En die hebben wél allemaal zitplaatsen. Terwijl er in een beetje Airbus of Jumbo 747 ruimte is voor 550 passagiers.

Ik zeg het nog maar eens: ik heb er geen verstand van maar ik hoor liever 1 keer per uur een volle Airbus dan 6 keer per uur een halfvol toestelletje dat bijna net zoveel ellende veroorzaakt. Grotere vliegtuigen dus, met meer passagiers, net als treinen. En voor een 2 tientjes kun je best een uurtje staan naar London toch?

Waar waren we? 70 miljoen passagiers, waarvan 25 miljoen Duitsers en Belgen. Die komen niet meer als een ticket € 700 duurder wordt dus er blijven nog 45 miljoen Nederlandse reizigers over. Geen halfvolle Cessnas meer maar lekker strak tegen elkaar aan in grote vliegtuigen en je hebt 45 miljoen passagiers gedeeld door 500 plekken per vliegtuig ofwel nog maar 90.000 vliegbewegingen per jaar. Dus een landings- en stijgverbod voor vliegtuigen met minder dan 500 passagiers graag!

En inderdaad, dan vertrekt er niet 25 keer per dag een vliegtuig naar Londen, maar ‘slechts’ een keer of zes. Lijkt me nog altijd ruim voldoende.

Dan heb je inderdaad geen Lelystad Airport meer nodig. Dan hoeft er geen enkel vliegtuig meer zo laag te vliegen dat je de piloot in z’n ogen kunt kijken. Dan klaagt er bijna niemand meer. Maar dan kan tante Truus ook gewoon ‘s een keertje naar Rome. Of je neefje naar een wedstrijd van Barcelona.

Lekker simpel he? Maar het kan. Op www.ededorp.nl.

 

 

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *