Afgelopen donderdag ging ik een stukje meevaren op de mammoettanker WFC van rederij gemeente Ede, die vanuit de thuishaven op de Bergstraat, koers heeft gezet naar de toekomst. Even over half acht in de avond hees ik mijzelf aan boord en nam vervolgens plaats in een reddingssloep. Mijn aanwezigheid bleef echter niet onopgemerkt gezien enkele twitterberichtjes en de reacties daarop. Ik had daar trouwens goed zicht op wat er zich allemaal afspeelde en was getuige van hoe sturing geven aan zo’n uiterst log vrachtschip in z’n werk gaat.
Onder de bemanning was onenigheid ontstaan over de te volgen koers. Vol enthousiasme was ooit de reis door het voltallige personeel begonnen maar door de veranderde omstandigheden klinkt er intussen luid gemor in de stuurhut. Van de crewleden zijn het Bart Omlo (VVD), Jan Pieter van der Schans (CDA) en Ellen Out (GL) die aansturen op een ingrijpende koerswijziging want anders kan deze reis volgens hen wel eens heel slecht aflopen. Maar Gert-Jan Koster (GB) en Harry Hindriks (CU) zien het echter allemaal niet zo somber in.
Vooral Hindriks verdedigt vol vuur de koers van kapitein Leon Meijer die dan ook continu bezig is met land- en zeekaarten, weersberichten en onophoudelijk loert op het grote kompas. Maar ja, deze twee zijn dan ook familie van elkaar hè. Ook gaan enkele matrozen er zich intensief mee bemoeien. Hoewel ze formeel van het roer af moeten blijven laten ze toch heel duidelijk weten wat kapitein Meijer zou moeten doen of juist zou moeten laten. De beste stuurlui staan dan niet altijd aan (de columnisten) wal maar varen blijkbaar ook wel eens mee.
Matroos Stephan Nieuwenhuis (D66) sluit zich aan bij de groepje ontevreden crewleden. Harry Huijstee (PvdA) en Ellen Wijnsouw (op eigen titel) waren eerder wel content met de koers maar dat is met de huidige stand van zaken niet meer het geval. Ruben van Druiten (BB) en Charifa el Kaddouri (EdeNu) willen eigenlijk direct wel de motoren stilleggen om een ramp te voorkomen. Matroos Raşit Görgülü (DKE) echter kiest volmondig partij voor kapitein Meijer en de koers die deze heeft ingezet en vraagt zich zelfs af mocht het schip crashen wat er dan nog eigenlijk aan de hand is?
Vanuit de reddingssloep zie ik in de verte een klein bootje met daarin de voormalige kapiteins Evert van Milligen (VVD) en Marije Eleveld (PvdA) snel een paar keer voor de tanker langs varen. Dit om te proberen de vaart er uit te halen en de crew te bewegen de motoren te stoppen vanwege een gigantische ijsberg die ergens in de verte zal gaan opdoemen. Vanaf een rubberbootje hoor ik oud-crewlid Sina Salim (D66) door een grote megafoon hen “Jullie zijn populisten!” toeroepen. Maar intussen stuwt de WFC-tanker onverminderd voort op de woelige baren.
Rond tienen gebeurde er iets merkwaardigs. De bemanning wil opeens geen pottenkijkers meer en zelfs een geheime stemming gaan houden. Een mevrouw van rederij gemeente Ede komt informeren wie ik ben en als blijkt dat ik niet tot de ‘zeebonken’ behoor wordt ik verzocht het schip direct te verlaten en ‘kiepert’ ze mij overboord. Ik ben dan ook benieuwd of de Edese WFC-tanker haar eindbestemming ooit gaat halen of dat deze toch door voortijdige averij dan wel muiterij tot stilstand zal worden gebracht? Ik probeer intussen weer wat op te drogen…